Dnes, kdy už připadá jeden automobil na každého druhého obyvatele, je skladování tématem, které na jaře a na podzim řeší téměř každá domácnost. Zároveň okolo skladování koluje spousta mýtů a nejasností. Správné skladování pneumatik má přitom zásadní vliv na jejich životnost a kvalitu. Důležité je nejen, kde a za jakých podmínek jsou uskladněny, ale také jejich příprava před uložením.

Každoročním rituálem některých řidičů je pohození pneumatik do sklepa či garáže tak, jak je dostali do rukou po přezutí v pneuservisu. Spoléhají na to, že mechanici tomu přeci rozumí nejlíp. Tady je ale potřeba vzít situaci do vlastních rukou a nespoléhat se na to, že gumám v servisu bude dopřána péče, kterou si zaslouží.

 

Na co myslet před uskladněním

První zásadou při skladování pneumatik je jejich posezonní příprava. Po přezutí je důležité zbavit kola nečistot. Tady může být skvělým pomocníkem vysokotlaký čistič a kartáč. Dále odstraňte případné kamínky a nečistoty zaseknuté v drážkách, s čímž je úzce spjatá také samotná kontrola hloubky dezénu. Dále je pak dobré kola před zabalením nechat dokonale proschnout.

 

Jak a kam kola uložit

Ideální místo pro uskladnění kol by mělo být tmavé, suché, čisté a teplota místnosti by se ideálně měla pohybovat mezi 10 a 15 °C. Kotelna tedy nebude to pravé ořechové. Nejčastěji řidiči volí sklep, garáž či externí sklad.

Pro zpomalení stárnutí materiálu je určitě vhodné co nejvíce zamezit přístupu vzduchu k samotným pneumatikám. Toho nejjednodušeji docílíte obalením každého kola zvlášť například do pevnějšího odpadkového pytle. Tím se nejenže prodlouží jejich životnost, ale navíc se vyhnete případnému znečištění a zaprášení, než přijde jejich následující sezóna. Mimo jiné je také dobré vyvarovat se kontaktu s podlahou, od které by mohla jít případně vlhkost a chlad.

Garáž nebo sklep? Co je lepší volba?

Skladovací zásady u obou možností jsou v podstatě totožné. Ani jedna možnost není špatně. Pokud však v některém ze zmíněných míst není průvan. Ten by mohl způsobit tvrdnutí materiálu a změně jízdních vlastností. Nehledě na to, že by mohly při delším skladování v takovémto prostředí dokonce popraskat. To bývá především problém starších garáží. Stejně tak, jako sluneční svit, který pneumatikám také škodí a narušuje jejich vlastnosti. Ve sklepě většinou tyto problémy nehrozí.

Ne každý má však tu možnost a prostor kola uskladnit. A pokud byste jen neradi sáhli po celoročních pneumatikách, je možné si je nechat za poplatek uskladnit ve specializovaných firmách či přímo v pneuservisu.

 

Jak se liší uskladnění pneumatik na ráfcích a bez nich?

Běžnější variantou jsou pneumatiky bez ráfků, které vychází levněji na pořízení. Ať už ale máte jakoukoli z variant, uskladnění je jednoduché, ačkoli se mírně liší. Jaké jsou tedy zásady uskladnění obou variant?

 

  • Pneumatiky s ráfkem

Tím, že mají podporu ráfku, jsou při skladování o něco pevnější. Dají se ukládat jak naležato na sobě, tak zavěšené na háku. Dokonce je možné nechat je zavěšené i na vodorovné tyči. Na rozdíl od kol bez ráfku by se však nikdy neměla nechávat postavená.

 

  • Pneumatiky bez ráfku

Rozhodně by se neměly skladovat zavěšené na háku, nebo naležato na sobě. Tím by mohlo dojít k jejich prověšení a celkové deformaci. Tím, že pneumatika nemá oporu ráfku, není při skladování tolik pevná. Ideálním způsobem, jak zařídit, aby vydržely co nejdéle a přežily do další sezóny bez úhony je postavit je vedle sebe a občas je pootočit, aby držely tvar.

 

Skladovací systémy

Na trhu je dnes již nespočet skladovacích systémů, držáků, věšáků a všeho možného. Hlavní výhodou je jednak správné uložení kol v dostatečné vzdálenosti od země, ale hlavně pak fakt, že pneumatiky mají své stabilní místo a nikde se naválí a nepřekáží pod nohama. Tento prostor jistě využijete i lépe.

Ideálním pomocníkem je závěsný sklopný držák, který mimo sezónu slouží a v sezóně naopak nikomu nepřekáží. Podobnou funkci plní i různé stojany, na které se pneumatiky navléknou jako na rožeň. V případě že vlastníte větší množství pneumatik a máte současně dostatek prostoru, nejlepší bude pořídit si regál na jejich řádné uložení. Zpravidla jsou z kovu a pravděpodobně vás i přežijí.

 

Dlouhodobé uskladňování pneumatik

Nepředpokládá se sice, že pneumatiky jsou měněny pravidelně, i tak však platí, že by se pneumatiky neměly skladovat déle, než 10 let. Což je také jejich maximální životnost. Jak u zimních, tak u letních. Po uplynutí této doby se už mohou měnit jejich jízdní vlastnosti. Pokud tedy někde ve sklepě náhodně vyhrabete opravdu stará kola, raději si pořiďte nová. Ušetřit je sice fajn, ale bezpečí je rozhodně důležitější.

 

Pokud dodržíte alespoň většinu těchto základních pravidel, pneumatiky budou jistě dlouho a dobře sloužit, aniž byste museli příliš často investovat do nových.